Gud Fadern var
full av barmhärtighet. Han sände sitt skapande Ord som kom för att frälsa oss
och uppehöll sig på samma ställen och i samma omgivning som där vi miste livet,
och han löste fängelsets bojor. Hans ljus uppenbarades och skingrade mörkret i
fängelsets dunkel. Han helgade vår födelse och förintade döden när han löste
just de bojor som vi var bundna med. Och han visade uppståndelsen genom att
själv bli den förstfödde från de döda (Upp 1:5). I sig upprättade han den
fallna människan genom att föra henne upp mot himlens högre höjder genom
Faderns härlighets högra hand.[1]
Den inkarnerade Kristus träder in i
vårt mörker som världens Ljus.[2]
Fadern utger sin Son för det Kosmos som Han älskar.[3]
Sonen ensam känner Fadern och Han ensam uppenbarar Fadern helt och fullt (och
detsamma gäller i förhållande till Anden). Och enligt Jesus är evigt liv just
att känna Fadern och den som Han har sänt, Jesus Kristus.[4]
Jag tror att
Paulus och Petrus använder frasen ”vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader”[5]
för att beskriva detta. Vi människor kan inte lära känna Fadern. Vi måste så
att säga lära känna ”vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader”. Vi måste lära känna
Fadern så som Jesus känner Fadern. Alla andra vägar leder till vrångbilder.
Jesus är Guds självuppenbarelse till oss.[6]
Ja, tänk om vi kunde tro att den Jesus som uppenbaras i Evangelierna faktiskt
är ett med Gud och att den som har sett och hört Jesus har sett och hört Gud…
Detta är
vägen, mina kära, där vi finner frälsningen: Jesus Kristus, våra offers
överstepräst, beskyddaren och hjälparen i vår svaghet. Genom honom skådar vi
upp mot himlens höjder. Genom honom ser vi Guds rena och höga ansikte avspeglas.
Genom honom öppnades vårt hjärtas ögon. Genom honom växer vårt oförståndiga och
förmörkade sinne upp till hans underbara ljus.[7]
Fadern
förhärligar Sonen, Sonen förhärligar och uppenbarar Fadern och Anden uppenbarar
Sonen.[8]
Detta sker i och genom den helige Andes förmedling.[9]
Det sker i Jesu undervisning om Guds rike och Guds familj, i sin verksamhet och
sitt handlande och i sin per son –
Jesus visar oss primärt vem Gud är genom
att visa oss vad Gud gör (Evangelierna),
i Guds Evangelium om sin korsfäste och uppståndne och upphöjde Son Jesus
Kristus, så som det uppenbarats för apostlarna och förkunnades av dem (de
övriga nytestamentliga Skrifterna).
De
nytestamentliga författarna använder profetior från Gamla testamentet där
Gudsnamnet YHWH, HERREN, används och de
tillskriver dessa profetior Jesus.[10]
Och som Skrifterna och församlingens historia visar, tillbedes Sonen på samma
sätt som Fadern – Han är Herre och Gud.[11]
Om vi tar
inkarnationen på allvar så utesluter det ovanstående inte andra former av
uppenbarelse – allt är i Honom och allt är sammanfattat i Honom: Skapelsen[12]
och Guds verkande i denna skapelses historia uppenbarar Gud och vice versa. Vi
kan endast förstå historien utifrån Guds handlande i den. Gud uppenbarar sig i
den gammaltestamentliga uppenbarelsens gudsbild; den allmänmänskliga historien
i både ord och med tecken (t.ex. Adam, Abel, Kain och Noa), genom ord och
uppenbarelser för patriarkerna (Abraham, Isak, Jakob, Josef m.fl.), kallelsehistoria,
förbunden, Torah (Mose, folket Israel), I profeternas ord och visioner (Jesaja,
Jeremia, Daniel m.fl.).
Guds verkande
tolkar Guds ord. Det Jesus är och gör uppenbarar vad Gudomen är och gör. Detta
leder till en läsning av bibeltexterna där Guds frälsningshistoria förstås som en
helhet och där Bibeln primärt vittnar om uppenbarelsen av Guds Ord – Jesus
Kristus.[13]
Bibeln är ett unikt och auktoritativt vittnesbörd givet av ögonvittnen som stod
i unik relation till Jesus, och på grund av detta i relation med Fadern och den
helige ande, såsom utsedda vittnen.[14]
Jag önskar i
min läsning vara kristocentrisk/kristologisk i min förståelse och tolkning av
alla texter. Detta gäller även vid läsning av andra teologers texter, då jag
lyssnar till predikningar och undervisning och även då jag ser på och tolkar
mitt eget och andras liv. Jag vill se allt i ljuset av Jesus Kristus.
Vi försöker
således inte undersöka Jesu plats i vår historia utan vår plats i Hans. Skapelsen
är Hans, den är helt och fullt avhängig Honom och vi är del i den skapelsens
helhet som är i Honom. Och vi kan inte heller förstå och känna oss själva, vår
plats och uppgift i denna historia utan Jesus. Vi kan endast se människans
gudalikhet sådan den uppenbaras i Jesus Kristus, Guds avbild. Jesus är
människan sådan Gud tänkt henne.
Inte filosofin,
religionshistorien eller den historiska metoden, utan endast det här och nu
till oss kommande uppenbarelseordet är grundvalen för tron. Detta
uppenbarelseord är inte något abstrakt, utan det är den levande Jesus–gestalten
själv. Hela dogmatiken, hela teologin måste därför oupphörligt vara kristologiskt
orienterad, och inget bindande uttalande kan göras ens om några jordiska
verkligheter annat än utifrån tron i Kristus. Kristi per son
och gärning är det enda kriteriet för teologin. Varken filosofin eller den kyrkliga
traditionen kan träda i dess ställe. Det har vittomfattande följder. Så måste
man avläsa de centrala antropologiska påståendena hos människan Jesus Kristus.
[…] att Jesus Kristus är sann Gud och sann människa, uttrycker ett bibliskt faktum,
som är den absoluta utgångspunkten. Först utifrån detta kan vi förstå
”människan”, så som hon är i verkligheten. Barth påstår mycket kategoriskt: ”Emedan
människan Jesus är Guds uppenbarade Ord, är han också källan för vår kunskap om
det av Gud skapade människans väsen”.[15]
Vår förståelse
av Guds väsen och karaktär har sin grund i det barn som föds och läggs i en
krubba eftersom det inte fanns plats för Honom i härbärget. Detta är oerhört
stort – jag hoppas att du hör och ser det – Han som skapade tiden lät sig födas
in i tiden. Han som skapade människan blev människa. Han som skapade människans
händer lät sig bäras av modershänder. Han som skapade allt med sitt Ord kan
ännu inte forma ett enda vettigt ord. I och genom Jesus Kristus, Hans liv,
död och uppståndelse uppenbarar sig således Gud och dessutom människan sådan
Gud önskar henne. Sådan Jesus framträder i det Nya testamentets skrifter sådan
är Gud. Här uppenbaras Guds karaktär – Han är läkaren som botar, Han är
föräldern som älskar och förlåter sitt barn, Han är herden som söker sina får,
Han är tjänaren som tvättar sina lärjungars fötter, Han är offerlammet som ger
sitt liv för att världen skall få liv. Detta är Guds kärlek, en kärlek som är
sårbar och som ger sig själv helt och hållet för och till dem Han älskar. Det
är en kärlek som bevisar sig och ger sig själv i döden på korset för dem Han
älskar[16]
– ja, hela Jesus liv var ett utgivande liv genom korset, döden och till
uppståndelsen och upphöjelsen till Faderns högra sida.
Var så till
sinnes som Kristus Jesus var.
Fastän han var
till i Gudsgestalt,
räknade han
inte tillvaron
som Gud såsom
segerbyte
utan utgav sig
själv genom att
anta en
tjänares gestalt
då han blev
människa.
Han som till
det yttre
var som en
människa
ödmjukade
sig och blev lydig
ända till
döden
– döden på
korset.
Därför har
också Gud
upphöjt honom
över allting
och gett honom
namnet
över alla
namn,
för att i Jesu
namn
alla knän
skall böja sig,
i himlen och
på jorden
och under
jorden,
och alla
tungor bekänna,
Gud, Fadern,
till ära,
att Jesus
Kristus är Herren.[17]
Detta är vad
Gud gjorde i Jesu Kristi inkarnation: Han utgav sig själv [gr. heauton ekenôsen]. Detta brukar kallas
för kenosis, dvs. Kristus utgav sig
själv. Hela Nya testamentet vittnar om denna kenosis även om ordet som sådant
endast används i Fil 2:7. Jesus är ”Människosonen” som kom för att söka upp och
rädda det förlorade, som gav sitt liv som lösen för att befria människan.[18]
Guds egen härlighet tog sin boning mitt ibland oss i Jesus.[19]
Kristus levde hela sitt liv i överlåtelse och lydnad till sin Fader.[20]
Han blev fattig för vår skull för att vi skulle bli rika.[21]
Guds vishet och makt uppenbarades som dårskap och svaghet.[22]
Här finns en
paradox: Guds fullhet visar sig i Hans självutgivande. Detta självutgivande är
uppenbarat i Treenigheten: Fadern ger sig till Sonen, Sonen ger sig till
Fadern, Fadern ger sig till Anden, Anden ger sig till Fadern, Sonen ger sig
till Anden, Anden ger sig till Sonen. Och detta Guds självutgivande ges till
människan i och genom Jesu Kristi inkarnation. Faderns Son ger sig själv i den
helige Andes kraft för oss, för den skapelse som Han älskar. Det är till denna
livgivande Gemenskap vi inbjuds att vara delaktiga i och genom Jesu
inkarnation.[23]
I Jesu
inkarnation träder Gud fram för att rädda oss mitt i vår egen fallna och
fördärvade mänsklighet. Jesus tog i sin inkarnation på sig allt som det innebär
att vara människa. Han tog vår fallna natur, vårt kött, vår mänskliga existens
i all dess syndighet och skuld. Han tog vårt fördärvade sinne, vår ande, själ
och kropps fördärvade tillstånd genom dess alienation och fiendskap gentemot
Skaparen. Jesus sänker sig ned i djupet och till botten av vår fallna
mänsklighet och fullbordar i den helige Andes kraft försoningen med Gud. Han frälser
oss, renar oss och helar.
[1] Irenaeus (2007),
s. 40.
[2] Joh 1:4–9;
3:15–21; 8:12; Kol 2:8–10; Ef 1:3–5; 3:11; 2 Tim 1:8–9.
[3] Joh 3:16.
[4] Matt 11:17; Joh 17:3.
[5] Detta är en av Paulus favoritfraser: Rom 15:6; 2 Kor
1:3; 11:31; Ef 1:3, 17. Även Petrus använder den: 1 Petr 1:3.
[6] Matt 3:15–17; 11:25–27; 17:5; Luk 10:21–22; Joh
1:1–3,18; 4:34; 5:21–22, 30; 8:19, 28–29; 10:30, 38; 14:6–11, 20–30; 12:44–45;
16:15–17; 17:5, 10–11, 21; Hebr 1:1–3; Kol 1:15; 2 Kor 4:4–6.
[7] De Apostoliska
fäderna (2006), Clemens brev till Korinthierna, 36:1–2, s. 55. Brevet
skrevs omkring 95–97 e.Kr.
[8] Joh kap. 14–17.
[9] Joh 14:16–17; Joh 15:26–27; Joh 16:13–14.
[10] Rom 10:13 och Joel 2:32; Fil 2:10–11 och Jes 45:23.
[11] Jfr 1 Mos 4:26; 13:4; 2 Mos 20:3–7; Ps 45:7–8; 105:1;
Joel 2:23 med Matt 28:17; Luk 24:50–53; Joh 20:26–28; 1 Kor 1:2. Han är Gud:
Joh 1:1–2, 18; Apg 20:28; Rom 9:5; Tit 2:13; Hebr 1:8; 2 Petr 1:1. Se dessutom:
Matt 1:23; Joh 17:3; Kol 2:2; 2 Tess 1:12; 1 Tim 1:17; Jak 1:1; 1 Joh 5:20.
Vidare kallas Sonen för Herren: Apg 2:21, 36, 38; Rom 10:9, 13; 1 Kor 1:2;
12:3; Fil 2:10–11; Kol 2:6; Hebr 1:6, 8, 10.
[12] Rom 1:19–20; Apg 14:15–17.
[13] Joh 1:1–18; 5:39–40; Luk 22:27, 32; 1 Joh 1:1–3; Hebr
1:1–3.
[15] Willems (1966), s.
49.
[16] Rom 5:6, 8, 10.
[17] Fil 2:5b–11.
[18] Se t.ex. Matt 17:22–23; Mark 9:30–32; Luk 9:43–45.
[19] Joh 1:1–18.
[20] Se t.ex. 1 Petr 2:23.
[21] 2 Kor 8:9.
[23] Läs Jesu bön till sin Fader i Joh kap. 17!!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar