Det som gäller skapelsen gäller också, som vi skall se längre fram, den nya skapelsen:[1] det finns ingen separation från Guds sida och Han är den som uppehåller allt. Hela skapelsen existerar i Gud och Han är närvarande i skapelsen [immanens] och Han verkar i och igenom den [interaktion], och detta utan att dock förneka att Gud också står över och bortom allt skapat [transcendens].
Det är alltså han [Jesus], den allsmäktige och helt fullkomlige helige, Faderns ord, som stiger ner i allt och utvecklar sin makt överallt, upplyser både det synliga och det osynliga och håller samman och samlar det i sig. Han lämnar ingenting utanför sin makt men ger liv och bevarar allt och överallt, vart och ett för sig och det hela samfällt.[2]
Han lämnar inte de osynliga makterna utanför. Som deras skapare omfattar han dem tillsammans med alltet, uppehåller dem och ger dem liv med sin vilja och försyn.[3]
De första kristna bevarar den judiskt/hebreiska synen på kosmos som en god skapelse av den gode Guden,[4] där mänskligheten fortfarande framställs som skapad till Guds avbild.[5] Denna skapelse, jorden och allt som uppfyller den tillhör Herren, och Gud är allas Gud.[6] Skapelsen har alltså sin grund i, och uppehålls av Skaparen, och skapelsen är ett uttryck för Hans godhet, omsorg och kärlek. Detta gör att ingenting är orent i sig självt,[7] utan allt som Gud skapat är gott.[8] Och denna skapelse vittnar fortfarande om Gud.[9] Skaparen, som också är Frälsaren, kommer att låta skapelsen förlossas.[10] Detta kopplas dessutom till Guds uppväckande av alla döda – detta är frälsningsplanens höjdpunkt – och detta är ett helt skeende med hela skapelsen.[11] Gud är både Skaparen och Frälsaren – genom det Ord som Gud skapade världen frälser Han också världen. Allt detta sker eftersom det är Guds kärleksfulla vilja, syfte och kallelse innan världens grund var lagd.[12] Detta är dessutom grundat i en linjär tidsuppfattning. I och med Jesu inkarnation lever de första troende, och vi, i den ”sista/yttersta tiden”,[13] och denna kommer att få sin klimax då Gud blir allt i alla.[14]
[1] 2 Kor 4:6; 5:17.
[2] Athanasios (2006), s. 67. Athanasios den store/Athanasios av Alexandria (296–376) oerhört viktig i den s.k. arianska striden där han stred mot tanken att Jesus skulle vara ett skapat väsen.
[3] Athanasios (2006), s. 70.
[4] 1 Mos 26–31.
[5] 1 Kor 11:7.
[6] 1 Kor 10:26; Ps 24:1; Rom 3:29–30.
[7] Rom 14:14.
[8] 1 Tim 4:4.
[9] Rom 1:19–20.
[10] Rom 8:19–23.
[11] 1 Kor 15:22, 36, 45; Rom 4:17; Kol 1:15–20; 3:10; Ef 4:24.
[12] Rom 8:23–30; 9:11, 19–23; 11:25, 29–32; 1 Kor 2:7; Gal 3:8; Ef 1:5, 11; 2:10; 3:11.
[13] 1 Kor 10:11.
[14] 1 Kor 15:28.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar