Känner vi till, erfar vi och lever vi
i Sanningen som jag försökt beskriva i kapitel I. – III.? Vet vi, känner vi och
lever vi i Joh 14:20: ”Den dagen [då
Anden kommer över allt kött][1]
skall ni förstå att Jag är i Min Fader [per ichoresis],
och att ni är i Mig [hypostasis] och
Jag i er [perichoresis och theosis]”?
Vi är förenade med Kristus på grund av att Gud i Sin nåd förenas med oss i och
genom Kristus [hypostasis], och
lyfter oss upp och in i Treenighetens eviga förening och gemenskap [per ichoresis].[2]
Vi förlorar
inte vår mänsklighet i denna förening, lika lite som Jesus förlorade sin
gudomlighet då Han blev människa i inkarnationen. Det är en förening, inte en
sammanblandning, inte ett uppslukande eller ett utplånande. Nej, det är ett
förhållande, en relation byggd på kärlek.
Gud är för oss och med oss, vi är i Gud och Gud är i oss! Vi har blivit delaktiga i detta och detta är Verkligheten här
och nu.[3]
Detta leder till jublande frihet, till trygghet, till frid, till glädje. Och
detta trots att våra yttre förhållanden inte alltid ligger i linje med detta.
Men jag kan veta att dessa yttre förhållanden inte är vad som definierar mig.
Det är inte dessa som säger mig vem du och jag verkligen är. När denna
Verklighet börjar verka inifrån mitt inre och utåt kommer jag att ”bli” vad jag
redan ”är”. ”Ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.”[4]
En fråga som
säkerligen uppstått inom dig under läsningen är: ”Om det nu är så att Gud är
för oss, att Han älskar mig så mycket, varför skall vi då överhuvudtaget
försöka leva rätt och gott? Kan vi inte helt enkelt strunta i allt och leva hur
som helst och kasta oss ut i ett syndigt leverne?” Frågan som sådan är inte
fel, men den visar också om vi har förstått vad denna oändliga kärlek från Gud
innebär eller inte. Om det är så att Gud älskar oss och att allt det som skett
i och genom Jesus också har skett med oss, så vill vi inte ”leva hur som helst”. Paulus bemöter denna fråga på
ett lysande sätt i Rom 6:1–7:6. Han argumenterar utifrån det faktum att vi, i
och genom Jesus, har dött bort från synden. Detta är Verkligheten för Paulus,
och att leva i synden är att leva ett liv som inte är i enlighet med Verkligheten.
Att leva i synden är att leva som en förslavad fånge, men att leva ”för Gud i
Kristus Jesus” är liv och frihet. I Kristus har vi, enligt Paulus, blivit fria
att välja om vi vill leva i Verkligheten eller inte. Redan detta faktum att jag
inte vill ”leva hur som helst” visar
att Gud verkar i mig.
Detta skeende
brukar beskrivas med ordet ”rättfärdiggörelse”, vilket innebär att Gud har
återställt det fördärvade förhållandet mellan människa och Gud, vi blir
rättfärdigade genom att acceptera Jesu Kristi rättfärdighet och denna blir vår.
Det beskrivs även med ordet ”helgelse”[5]
vilket innebär att i och genom den helige Andes verk ställer vi oss under Jesu
Kristi herravälde och genom vår samverkan med Honom börjar vi leva det
rättfärdiga livet. Det är här som vi blir lika Honom, vi fullkomnas som avbild
och likhet.[6]
Kristus har
kommit, skriver Athanasios:
... för att
han skulle göra alla fria från synden och syndens förbannelse och för att för
alla skulle för alltid leva i sanning fria från döden och klädas i odödlighet
och oförgänglighet. [7]
Vill jag
förena mig i Hans tro, tron på vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader? Min tro
vilar i och på Jesu trofasthet, den vilar i och på Hans tro. Även i detta är
Han således min Ställföreträdare (jag har inte tro på ”min tro”). Är jag villig
att låta Honom och Anden undervisa mig? Är jag villig att omvända mig från min
”gud”, mina ”ja, men...” och mina ”jag är inte...” Är jag villig att tro vad
Han säger om mig och om Fadern, och leva i enlighet med det? Fadern har alltid
älskat mig så som Han älskar Sin Son Jesus Kristus. Gud själv är min frälsning
och jag tar emot denna gåva utan tvång. Det handlar om verklig gemenskap, om
verklig kärlek – jag öppnar mig och ger mig till Guds förvandlande kärlek.
Jag tar i Evangeliet
om Jesus Kristus emot domen över mig själv och jag tar emot ”domen över domen”,
dvs. Jesu verk för allas skull och därför också för min skull. Väljer jag att
leva i sanningen (Verkligheten),[8]
den sanning som gör mig fri, och som låter mig leva i frihet?[9]
Det är Anden som leder oss in i hela sanningen, och sanningen är per sonen Jesus Kristus och vad som har skett med oss
själva i Honom.[10]
Jag uppstår
med dig, käre Jesus,
och du uppstår
med mig.
När glädjens
olja utgjuts över dig,
droppar den
också på mig.
När kärlekens
elden brinner inom dig,
värmer den
också mitt hjärta.
När det eviga
livets andning fyller din kropp,
vet jag att
jag skall leva för evigt.
När Guds ord
kommer från dina läppar,
skall ditt
namn för evigt vara
skrivet på min
panna.
När du räcker
ut din hand
för att
välsigna mänskligheten,
känner jag din
omfamning
som drar mig
nära intill dig.
Jag uppstår
med dig, Jesus,
och du uppstår
med mig.[11]
Avsnitt II finns här:
[1] Joh 14:17; 16:5–22; Apg 2:17–39.
[2] Joh 14:17, 20, 23.
[3] 2 Petr 1:4; 1 Joh 3:2.
[4] Joh 1:5.
[5] Ordet ”helig” [gr. hagios] är intressant. Det syftar på något som är avskilt för Gud.
Det används tex. i GT för att beskriva kärlen som användes i templet. Så länge
kärlen användes på det sätt som Gud avsett betraktades de som heliga.
[6] 1 Kor 15:49; Fil 3:20–21; 1 Joh 3:1–2.
[7]
Athanasios ”Talen mot arianerna” II, 69, citerat från Aulén (1931), s. 82.
[9] Joh 8:31–32.
[10] Joh 5:24; 17:3; Rom 8:24; 2 Kor 1:20; Gal 3:16; Ef
1:12; 2:8; 1 Tim 1:1; 1 Joh 3:14.
[11] Olsen (2000), s. 164. ”Uppståndelse”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar