IV. UPPENBARELSE OCH UTBILDNING –
objektivt–universellt till subjektivt–personligt
Vad du kommer att möta i detta kapitel: Det som har skett i och genom Jesu inkarnation
har skett en gång och för alla. Detta är Verkligheten.
Och eftersom Gud kallar oss till att leva i denna
Verklighet, denna Gemenskap, av fri vilja och kärlek önskar Han att vi skall se
det som skett i Jesus Kristus för vår skull. Detta uppenbarande av Verkligheten
är Andens verk.
I detta verk är de som tror aktivt delaktiga genom
att uppmana dem som ännu inte ser detta till omvändelse och tro. Den plan och
det syfte som Gud hade innan världens grund var lagd kommer att få sin
fullbordan.
Och vad
betyder nu allt detta? Det betyder mer än något annat i hela världen. Hela
dansen eller dramat eller mönstret i detta treper sonliga
liv [Treenigheten] måste utspelas hos var och en av oss. Eller – för att
uttrycka det omvänt – var och en av oss måste ingå i mönstret, finna sin rätta
plats i dansen. Det finns ingen annan väg till den lycka, till vilken Gud
skapat oss.[1]
H
|
ela mänskligheten är inkluderad
(adopterad) i Kristus genom Guds suveräna handlande och utkorelse. Detta skedde
i Jesus utan min ”delaktighet” i tro, utan mitt godkännande och utan mina
gärningar. Det skedde av nåd. Det är fullbordat. Detta är Evangelium; de goda
nyheterna om vad som faktiskt har skett, om vad som sker och vad som skall ske.
Då Jesus levde, döptes, dog, begravdes, uppstod och upphöjdes, skedde detsamma
med oss.[2]
Vi uppmanas nu av Anden (inklusive Guds/Andens manande genom dem som redan accepterat
sin inklusion i Jesus och genom de av Anden inspirerade Skrifterna som pekar på
Guds Ord, Jesus Kristus) att fritt acceptera och tro på Guds kärlek uppenbarad
i Jesus,[3]
och utifrån detta per sonligen
erfara, aktivt delta och leva i denna Verklighet. Verkligheten är Jesus.
Verkligheten är Evangeliet, de Goda Nyheterna om vad Gud har gjort i Kristus.
Det är detta
vi alla ställs inför och det är detta vi berättar för dem som ännu inte hört eller
sett det. Evangelium innebär ett ”nej” från Guds sida till vår synd, vårt fall
och vår självrättfärdighet. Genom Jesu verk ställs vi inför Hans Rättfärdighet
och ser därmed att vi är ”underkända”. Guds ”nej” stänger alla våra flyktvägar
och visar på den Ende, Han som är Vägen och Sanningen och Livet. Vi erbjuds att
säga ”ja” till Guds ”Ja” i Jesus Kristus, att gensvara till detta Evangelium.
Om vi väljer att säga ”nej” kommer detta inte att förändra Hans ”Ja”.[4]
Han har redan bestämt sig för att Han vill ha dig och mig. Frågan vi ställs inför
nu är: ”Vill jag ha Honom?” Det är Jesus som vädjar till oss: ”Tro på Gud och
tro på mig”. Det är denne Sons Ande som ropar ”Abba! Fader!” i våra hjärtan.[5]
Den helige
Ande, barnaskapets Ande, sanningens Ande är utgjuten över världen. Han vill
undervisa oss, upplysa oss, vittna om sanningen om Jesus och sanningen om oss
själva. Och Han pekar på Jesus, Han bryter igenom vårt mörker och hjälper oss att se vilka vi verkligen är i Jesus och
vilka gåvor vi fått i Honom. Vi behöver Anden för att se och rätt förstå och
känna Fadern, vi behöver Anden för att se Evangelium om Guds rike.[6]
Evangeliet och Anden konfronterar vår verklighet med Verkligheten själv, och vi
har på grund av Faderns och Sonens och Andens verk möjlighet att gensvara till
detta och leva i efterföljelsen till Jesus, som barn till Fadern och uppfyllda
av Anden.
[1] Lewis (1989), s. 141.
[2] Kol 2:11–13, 20; 2 Kor 5:14, 19–21; Rom 16:25–27; Gal
2:19–20; Ef 2:5–6; 4:9–10; Fil 3:9–10; Hebr 2:5–18; 1 Petr 1:3.
[3] Rom 10:14; 2 Kor 5:18–21; Kol 1:15–23; Joh 1:12–13;
3:16–19; 1 Kor 2:6–16; Ef 1:13; 2:2; 1 Tess 2:13; 2 Tess 2:13–14; 1 Tim 2:4.
[4] 1 Kor 1:9; 2 Kor 1:18–22; 1 Tess 5:24; 2 Tim 2:11–13;
Hebr 10:23.
[5] Joh 14:1; Rom 8:15–16; Gal 4:6.
[6] Matt 3:15–17; Joh 3:3–8; 14:16–20, 26; 15:26;
16:5–15; Apg 2:16–21; Rom 5:1–5; 8:1–16; 15:13; 1 Kor 2:10–11, 13; 6:11; Ef
1:17–19; 3:5, 14–21; Gal 4:1–6; 2 Tess 2:13.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar