tisdag 31 juli 2012

Syftet ännu en gång...





Han blev människa för att vi skulle bli gudomliggjorda, och han framträdde i en kropp för att vi skulle få en aning om den osynlige Fadern.[1]



Vår förening med Fadern genom Sonen i Anden förvandlar oss [theosis]; vi blir delaktiga av Gudomlig natur, vi förenas i en Ande med Honom.[2] Det är på grund av Jesu inkarnation [hypostasis] som vi tas in i Gemenskapen [perichoresis] och i denna blir vi delaktiga i Hans liv och Han tar del i vårt liv [theosis]. Frälsningen är således förenandet av mänskligheten [theosis] med Faderns och Sonens och Andens Gemenskap [perichoresis], och detta sker genom förenandet av det Gudomliga och det Mänskliga i Jesu person [hypostasis].

Jesus tar av allt det som är Han själv, av det som är Hans och ger det till oss: Vi väljer att ta emot det eller ej. Allt som skedde med Jesus skedde med oss.[3]  I och genom Jesu liv, död, uppståndelse och upphöjelse har vi fötts på nytt. Detta är förutsättningen för att över huvud taget kunna se Guds rike och komma in i det.[4] Detta skedde i Jesus. Ser du det eller inte, tror du det eller inte?[5] Vi kan inte ta emot, se eller förstå utan Anden. Men Han är utgjuten över allt kött.[6] Detta skedde i Jesus. Ser du det eller inte, tror du eller inte?



Jag omgärdar mig i dag

med himmelens krafter:

solens ljus

månens strålar

eldens glans

vindens hastighet

havets djup

jordens fasthet

klippans hårdhet.



Jag omgärdar mig i dag med Guds kraft:

Guds styrka att stötta mig,

Guds makt att uppehålla mig,

Guds visdom att vägleda mig,

Guds öga att se framför mig,

Guds öra att höra mig,

Guds ord att tala för mig,

Guds hand att leda mig,

Guds väg att läggas framför mig,

Guds sköld att beskydda mig,

Guds änglar att rädda mig

från djävulens snaror,

från frestelser att synda,

från alla som vill mig illa,

fjärran och nära,

ensamma eller tillsammans.



Må Kristus beskydda mig i dag

från gift och eld,

från drunkning och sår,

så att mitt uppdrag kan bära frukt i överflöd.



Kristus bakom mig och framför mig

Kristus under mig och över mig

Kristus med mig och i mig

Kristus runtomkring mig

Kristus till höger och till vänster

Kristus när jag stiger upp på morgonen

Kristus när jag lägger mig på kvällen

Kristus i varje hjärta som tänker på mig

Kristus i var mun som talar om mig

Kristus i varje öga som ser mig

Kristus i varje öra som hör mig.



Jag stiger upp denna dag

genom kraften i den heliga treenigheten

genom tron på treenigheten

genom förtröstan på enheten

hos himmelens och jordens Skapare.[7]



[1] Athanasios (2006), s. 138.
[2] 2 Petr 1:4; 1 Kor 6:17; 2 Kor 3:12–18; Rom 8:9–30.
[3] 2 Kor 5:14–21; Kol 1; Apg 26:18.
[4] Joh 3:1–21.
[5] 1 Petr 1:3.
[6] Joh 14:15–26; 16:5–22; Apg 2:17–39.
[7] Olsen (2000), s. 197–197. ”S:t Patricks bröstvärn”, tillskrivs vanligen S:t Patrick men är troligtvis från 700–talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar